Tiger..

Hej! =)
Sitter och kollar lite om tigertemplet i Thailand.. (gör jag visserligen ganska ofta, men ändå)

Jag vill verkligen dit och det är NU!
Antingen kommer jag bli helt till mej och gråta av lycka när jag kramar dessa underbara och fina djur!
Eller så kommer jag gråta för att jag tycker det är hemskt att se dom i fångenskap..
Jag hoppas för allt i världen att dom har det lika bra som bilderna påstår.. Annars vet jag inte vad jag gör! Vill tro att det är bättre att dom lever där än att bli dödade av tjuvskyttar som bara tänker på pengar.. Det är äckligt och vidrigt hur folk kan bete sej!


Kolla vilket paradis!




Många håller inte med mej, jag vet det, men det här är enligt mej de finaste djuren på jorden!
Kunde jag göra mer för och hjälpa tigrar och andra djur, än att stödja tillexempel WWF så skulle jag göra det.. Men man känner sej så extremt maktlös..


Min egen lilla tiger! ;)




/Djurälskaren

 




Postat av: jeanette

..jag har just läst en 26 sidor engelsk undersökning angående tigertemplet som jag vill dela med mig av, därför att jag hoppas folk kan få upp ögonen för vad som faktiskt pågår;



www.careforthewild.com



Jag var själv i tigertemplet i höstas, för jag ville bilda mig en egen uppfattning, men när jag avr där blev jag väldigt illa berörd. Tigrarna far väldigt illa. Hade jag läst denna rapporten innan hade jag aldrig åkt dit.



Lite kort så beskriver undersökningen förhållandena i tigertemplet. Tigrarna ligger i korta koppel i denhär canyonen i några timmar per dag, i stekhet sol, utan tillgång till skugga. De misshandlas och personalen har en flaska med tigerurin som de sprayar i ansiktet på tigern om den vart "olydig". Skulle en tiger spraya urin i ansiktet på en annan tiger i det vilda skulle detta vara ett väldigt aggresivt beteende från en mycket dominant tiger. Tigern sprayar sitt urin för att markera revir, och lukten berättar för andra tigrar vad tigern inom det reviret är av för kön, om den är i brunst och liknande...



Rapporten beskriver även det utbyte som sker mellan templet och en tigerfarm i Laos, tigrar försvinenr från templet under skumma förhållanden och nya tillkommer helt plötsligt.



Jag ber er att läsa denhär rapporten, och förstå vad som verkligen pågår. Tigertemplet har inget tillstånd att avla på sina tigrar, men gör det ändå. De fick tillstånd att ha kvar templet på villkoret att de inte skulle avla på djuren. De tigrar som är där är vanligtvis hybrider mellan olika underarter av tiger och därför kan de inte ingå i något seriöst räddningsprojekt.



Jag säger det igen; tigrarna i tigertemplet i thailand far illa! Pengarna man betalar för att komma in där och ta kort med tigrarna stödjer något som är olagligt och fel! Idag finns det inte mer än 3500 vilda tigrar kvar i världen och det skjuts en tiger varannan dag, kroppsdelarna säljs sedan på svarta marknaden för att användas i kinesisk naturmedicin.



Ser ni bilderna på tigrarna i templet, titta hur de ser ut i ögonen. titta på kroppsspråket. väldigt mycket står inte rätt till.



Det finns en massa bra sätt att stödja de vilda tigrarna, det finns många seriösa projekt som arbetar för att tigrarna inte ska försvinna från jorden.



Om ni bryr er så läs artikeln, om ni tänkt åka till templet SÅ LÄS DEN!



Snälla

2009-03-31 @ 08:45:41
Postat av: jeanette

så bra ha dom de. inget djur ha de bra i thailand. bara de vilda fria skulle ja tippa på. inte direkt djurkära människor. fattiga. ute efter pengar för allt i världen. skulle säkert döda sin egna mor för en slant. de e hemskt. pg filma ju lejon där, dom va alldeles såriga =(

2009-03-31 @ 08:47:45







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0